•  TERENOWE LEKCJE EKOLOGII W GRECJI
          • TERENOWE LEKCJE EKOLOGII W GRECJI

• W dzisiejszym dniu  mieliśmy okazję odwiedzić Stary Pantalejmon i przekonać się, jak można żyć w zgodzie z naturą. Wszystko, co mogliśmy dziś tam podziwiać, było w pełni ekologiczne.

Miejscowość ta jest zamknięta dla ruchu samochodowego i słynie z doskonale zachowanej macedońskiej architektury, która współgra z przyrodą.

Mogliśmy kupić ręcznie wykonane ozdoby, mydła, regionalne produkty spożywcze takie jak: miód, konfitury, zioła, przyprawy. Wszystko wyprodukowane na miejscu tradycyjnymi metodami. Smak i zapach tych produktów długo zostanie z nami. Regionalne receptury są wykorzystywane również do produkcji kosmetyków, które mogliśmy zakupić.

Każdy skrawek ziemi jest tam wykorzystany na ekologiczne uprawy.

Przepiękne widoki w tym miejscu zapierały dech w piersi.

Po południu realizowaliśmy ekologiczne zajęcia projektowe, polegające na wykorzystaniu znalezionych na plaży przedmiotów do stworzenia nazwy naszej miejscowości.

Wśród naszych znalezisk było to, co wyrzuciło morze (kamienie, wodorosty, patyki…) i to, co niestety pozostawili plażowicze (puszki, papiery, nakrętki, plastikowe kubki ….). Uświadomiliśmy sobie, jak ważna jest dbałość o czystość naszej planety i jak wiele od nas zależy.

Na czystej plaży mogliśmy skorzystać z uroków morskich kąpieli.

• Wycieczka do Łodzi

• 30 maja 2023r. uczniowie z klas 3a i 3b naszej szkoły udali się na wycieczkę edukacyjną do Łodzi. Opiekę sprawowały wychowawczynie klas oraz pani A. Luter. Pierwszym etapem wycieczki były zajęcia w Ulicy Żywiołów, która jest częścią Centrum Nauki i Techniki znajdującym się na terenie EC1w Łodzi. W czasie pobytu dzieci miały możliwość pobudzić swoją dziecięcą ciekawość poprzez ciekawe działania i doświadczenia. Pobyt tam był również inspiracją do wspólnej podróży zmierzającej do odkrywania tajemnic bytu ludzkiego, wdrażał do odpowiedzialnej konsumpcji i kształtowania kultury oraz budowania otwartości na rozwój własny i społeczny. Ulica Żywiołów fantastycznie porwała dzieci w wir nauki i zabawy, rozpaliła emocje, pokazała jak współpracować z rówieśnikami i dała radość ze wspólnego odkrywania świata! Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Łódzkim ZOO i nowo powstałym Orientarium . Uczniowie mieli okazję obejrzeć mnóstwo gatunków ciekawych zwierząt i ptaków w warunkach stworzonych na wzór tych naturalnych. Uczestniczyli w karmieniu słonia indyjskiego i żyraf. Główną atrakcją był podwodny tunel o długości 26 metrów, w którym mogły podziwiać 1300 gatunków zwierząt i roślin morskich, w tym ryb, rekinów, płaszczek i rafę koralową. Pozytywnie zmęczeni wszyscy udali się na lody i inne smakołyki do McDonalda. Dzieci wróciły zadowolone i bogatsze o cenne informacji m.in. przyrodnicze, naukowe. Takie lekcje w formie wycieczki pokazują świat w inny sposób niż ten „szkolny” – tu można oderwać się od szkolnej ławki, przeżyć przygodę, pobawić się, współdziałać w gronie rówieśników, a przy okazji wiele się nauczyć!

Wychowawcy klas trzecich

• ZMAGANIA MATEMATYKÓW

• W dniu 30 maja w szkole w Sędziejowicach odbyły się Powiatowe Potyczki Matematyczne.

Po trzyletniej przerwie spowodowanej pandemią około stu  najlepszych matematyków z powiatu łaskiego zmierzyło się z zadaniami  geometrycznymi, matematyczno- fizycznymi i algebraicznymi. Uczniowie klas 4- 8 mieli do rozwiązania  przez 60 minut cztery zadania w swojej kategorii wiekowej.

Ośmioro uczniów naszej szkoły z klas czwartych i ósmych uczestniczyło w tych zmaganiach. Laureatami konkursu zostali:

Igor Barczewski z klasy 4b- II miejsce,

Bartosz Spętany z klasy 4a- II miejsce,

Kacper Chodak z klasy 8a- III miejsce,

Kacper Morawski z klasy 8a- III miejsce.

Wszyscy uczniowie, którzy przygotowywali się do  udziału w tym konkursie włożyli mnóstwo pracy

i wykazali się dużym zaangażowaniem, ale dzięki podjętemu wysiłkowi znacznie poszerzyli swoje umiejętności i wiadomości matematyczne. Wszystkim serdecznie gratulujemy!

K. F.

• KOLEJNY DZIEŃ GRECKICH PRZYGÓD

• Dzisiaj z samego rana wybraliśmy się na regionalny targ do pobliskiego miateczka Leptokaria. Mieliśmy możliwość zrobienia zakupów i braliśmy udział w grze terenowej. Naszym zadaniem było odszukać na straganach produkty potrzebne do przyrządzenia regionalnych potraw. Wszystkie zadania miały  służyć doskonaleniu naszych umiejętności językowych. Mogliśmy się również przekonać, jak mały jest świat, ponieważ na targowisku spotkaliśmy naszych starszych kolegów, którzy uczęszczają już do szkół średnich i również uczestniczą w projekcie Erasmus+.

Po obiedzie czekała nas wyprawa do ruin zamku Platamonas. Była to dla nas ciekawa lekcja historii i możliwość podziwiania pięknych krajobrazów. Mogliśmy podziwiać piękno greckiej przyrody. Na naszej drodze spotkaliśmy żółwia i węża oraz egzotyczne dla nas rośliny m.in. kwitnące granaty, drzewa laurowe, figowe i drzewa oliwne.

Wysłuchaliśmy krótkiej prelekcji na temat oszczędzania wody i od razu zastosowaliśmy nowe rozwiązania w praktyce. Korzystaliśmy ze źródełek eliminując zużycie plastikowych butelek.

Po dniu pełnym wrażeń relaksowaliśmy się w basenie.

• POCZĄTEK GRECKIEJ PRZYGODY

• W niedzielę 28 maja zaczęła się nasza przygoda z Grecją w ramach programu ERASMUS+. Wczesnym rankiem wyruszyliśmy w długą, bo około 30 godzinną podróż przez Czechy, Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię. Na miejsce dotarliśmy następnego dnia około godziny 11.

Zmęczeni, ale z uśmiechami na twarzach obejrzeliśmy swoje nowe pokoje. Po obiedzie wybraliśmy się na krótki spacer po okolicy. Poznaliśmy miasteczko i przespacerowaliśmy się plażą, podziwiając piękne widoki. Szczególnie urokliwie prezentowały się widoczne w oddali ruiny zamku Platamonas.

Po kolacji zapoznaliśmy się z regulaminami i organizacją kolejnych dni pobytu.

• LEKCJA HISTORII INACZEJ

• Kolejna "Trochę inna lekcja historii", tym razem w klasie 5b. Uczniowie zaprezentowali podczas lekcji historii postacie oraz najważniejsze wydarzenia z czasów pierwszych Piastów. Na lekcji pojawili się m.in. Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Odnowiciel, cesarz Otton III czy księżniczka Dobrawa. Uczniowie odegrali także scenki chrztu Polski, zjazdu gnieźnieńskiego i ślubu Mieszka I z Dobrawą. Lekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów.

R.M

• DZIEŃ MATKI

• "Dzień Matki" -  Lekcja otwarta z edukacji polonistycznej odbyła się w klasie 2a z okazji dzisiejszego święta wszystkich Mam.Uczniowie w bardzo ciekawy i humorystyczny sposób mieli okazję utrwalać poznane części mowy .Były to wypowiedzi ustne i pisemne uczniów.Wszyscy moi wychowankowie wspaniale pracowali i nie zabrakło nam wszystkim uśmiechu dostarczonego przez uczniów.

• EGZAMIN ÓSMIKLASISTY 2023

• EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2023

Dzisiaj 42 uczniów naszej szkoły rozpoczęło egzaminy ósmoklasisty. W pierwszym dniu uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w kolejnych dniach sprawdzą swoją wiedzę z matematyki i języka angielskiego.

ŻYCZYMY POWODZENIA

JKW

• WIOSENNY KONKURS RECYTATORSKI

• W dniu 22 maja 2023 r. w naszej szkole odbył się konkurs recytatorski o tematyce wiosennej. Uczestnicy zaprezentowali swoje umiejętności, nad którymi pilnie pracowali w ostatnim czasie. Wybór najlepszej czwórki był niełatwy, ponieważ wszyscy prezentowali wysoki poziom. Wyłonieni zostali następujący zwycięzcy: Łukasz Gała - I miejsce Lisowski Filip - II miejsce Legiędź Bartłomiej - lll miejsce Chojnacka Nikola - wyróżnienie

Anna Luter

• MŁODZI EKOLODZY

• W dniu dzisiejszym( tj. 22.05) uczniowie naszej szkoły  wraz z opiekunem Panią Małgorzatą Magdziak – Lisowską i założyli ogródek warzywny.

Uczniowie pracowali w pocie czoła, a jednocześnie świetnie się przy tym bawili.

Posadzone zostały  m.in.  pomidory, sałata, truskawki, cukinia, dynia i  cebula.

Efekty naszej pracy niebawem będzie można posmakować.

M.M-L.

• „WARSZAWA DA SIĘ KOCHAĆ, WARSZAWA DA SIĘ LUBIĆ...”

• 19 maja uczniowie klas 5a, 5b i 4c pod opieką pani A. Krysiak, pani M. Czerwiec, pani M. Cybulskiej i pana R. Majczyka mieli okazję sprawdzić, czy słowa starej – dzieciom pewnie nieznanej piosenki – są prawdziwe. Warszawa powitała nas mżawką, ale później pogoda była łaskawsza. Dzień spędziliśmy bardzo intensywnie – zwiedziliśmy Zamek Królewski, piękne Stare Miasto, Krakowskie Przedmieście i Łazienki. Kolumna Zygmunta, Syrenka, pomnik Małego Powstańca, Pałac Prezydencki, pęknięty dzwon, który podobno spełnia życzenia, jeśli trzy razy się go obiegnie, grające ławeczki... to wszystko zostanie nam w pamięci. Mieliśmy też możliwość obserwować zmianę warty przed Grobem Nieznanego Żołnierza. Zakup pamiątek, krótka przerwa na posiłek (nawet dwa) i w doskonałych humorach wróciliśmy do Widawy.

M. Cz.

• WYCIECZKA DO KRAKOWA

• W środę 17 maja uczniowie klasy 6a, 6b i 7 wyjechali wraz ze swoimi wychowawcami na wycieczkę do Krakowa i Wadowic.

W Krakowie zwiedzaliśmy wnętrze Katedry na Wawelu, podziemia z grobami królewskimi, weszliśmy na wieżę z Dzwonem Zygmunta. Następnie przeszliśmy pod Okno Papieskie, a potem na dziedziniec Uniwersytetu Collegium Maius. Na Rynku Staromiejskim  pod Sukiennicami mogliśmy zakupić różne ciekawe pamiątki.

Drugim punktem wycieczki były Wadowice, gdzie zwiedzaliśmy dom rodzinny i Muzeum Św. Jana Pawła II. Nie obyło się także bez konsumpcji słynnych kremówek papieskich.

Pomimo padającego cały czas deszczu humory dopisywały, a uczniowie przywieźli dużo wrażeń  i miłych wspomnień.

K.F.

• WYCIECZKA DO MANDORII

• 18 maja uczniowie klas pierwszych pod opieką p. B. Wójcik, p. A. Labocha oraz p. I. Koziara wybrali się do tematycznego parku rozrywki – Mandoria w Rzgowie. Zabawa była świetna, dzieci dały się porwać przygodzie, korzystając z mnóstwa atrakcji jakie zaoferowała nam Mandoria: roller-coaster, latające helikoptery, zjeżdżalnie, pływające gondole, łódki, wirujący okręt, karuzele, gokarty, lustrzany labirynt i wiele innych. Zwiedziliśmy również wspaniałe sale urządzone w stylu antycznym i podziwialiśmy stroje z minionych epok. W przerwie pomiędzy atrakcjami zjedliśmy pyszny obiad, aby mieć siłę na kolejne szaleństwa. W „Mieście Przygód” wszyscy bawili się znakomicie i nie mieli czasu na nudę. Mandoria z pewnością jest miejscem niezwykłym, które zagwarantowało nam wspaniałą zabawę i masę niesamowitych emocji. Czas spędzony w tym fantastycznym miejscu pozostanie wyjątkowym wspomnieniem.

A.L.

• "TROCHĘ INNA LEKCJA HISTORII"

• Dzisiaj uczniowie klasy 5a zaprezentowali podczas lekcji historii postacie oraz najważniejsze wydarzenia z czasów pierwszych Piastów. Na lekcji pojawili się m.in. Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Odnowiciel, Bolesław Krzywousty, cesarz Otton III czy księżniczka Dobrawa. Uczniowie odegrali także scenki chrztu Polski i zjazdu gnieźnieńskiego. Lekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów.

R.M

• MŁODZI EKOLODZY

• W dniu dzisiejszym( tj. 15.05) uczniowie naszej szkoły  wysłuchali wykładu nt. znaczenia owadów dla człowieka. Prelekcję przeprowadziła Pani Karolina Piasecka – pracownik   Oddziału Terenowego Sieradzkich Parków Krajobrazowych. Szkoła otrzymała hotel dla owadów jak  również sadzonki krzewów  - modrzewie, cisy, berberysy, śnieguliczki i forsycje. Już tego samego dnia popołudniu uczniowie wraz z opiekunem Panią Małgorzatą Magdziak – Lisowską posadzili wszystkie krzewy.

Posadzone  rośliny mają dla nas ogromne znaczenie: wytwarzają tlen, są domem dla wielu organizmów, chronią przed słońcem , produkują pokarm dla wielu zwierząt a przede wszystkim upiększają teren wokół naszej szkoły.

Serdeczne podziękowania dla kierownictwa Sieradzkich Parków Krajobraz za przekazane sadzonki  i hotel dla owadów.

• #szanujeniehejtuje

• 11 maja uczniowie klas 6,7 i 8 mieli możliwość obejrzenia spektaklu improwizowanego w wykonaniu Teatru Komedii Impro w ŁodziWydarzenie to odbyło się w ramach II edycji projektu #szanujeniehejtuje realizowanego przez Województwo Łódzkie. Projekt ma ma na celu zwrócić uwagę dzieci, młodzieży oraz pedagogów na coraz większy problem tzw. "hejtu". Po przedstawieniu uczniowie mogli podyskutować na temat tego  zjawiska z Panem Igorem Wiśniewskim

• Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w Widawie

• W środę 3 maja Dyrekcja szkoły,poczet sztandarowy, przedstawiciele społeczności uczniowskiej wraz z opiekunami wzięli udział w gminnych obchodachŚwięta Narodowego Trzeciego Maja. Po uroczystym pochodzie i mszy świętej złożono kwiaty przy pomniku Tadeusza Kościuszki w Widawie.

• Zespół Szkół w Widawie
        • ul. Wieluńska 17 98 - 170 Widawa Poland
        • /ZSWidawa/SkrytkaESP
        • 1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Zespół Szkół w Widawie, ul. Wieluńska nr 17, 98-170mWidawa, dane kontaktowe: tel./fax 436721016, e-mail: sp-widawa@post.pl 2. Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez Administratora jest – Tomasz Szwed tel. 730 567 007, inspektor@cbi24.pl 3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na kierowaną do nas korespondencję (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z nadawcami korespondencji). 4. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. 5. Przysługuje Pani/Panu prawo do żądania od administratora dostępu do przekazanych danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i prawo do przenoszenia danych. 6. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres siedziby: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa). 7. Podanie danych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem koniecznym do tego, żeby odpowiedzieć na Pani/Pana korespondencję.