• ODKRYWAMY UROKI ZAMKU PLATAMONAS

• Nieuchronnie zbliża się koniec naszej greckiej przygody. I choć czasem zmęczenie daje się już we znaki, nadal jesteśmy ciekawi zabytków Riwiery Olimpijskiej. Dziś wybraliśmy się do położonego nieopodal zamku, który majestatycznie góruje nad okolicą. W czasach swojej świetności pełnił rolę zamku obronnego, teraz można podziwiać zachowane fragmenty tej budowli. Na terenie obiektu trwają prace archeologiczne, bo ziemia skrywa wiele tajemnic i pięknych malowideł. Podziwiać można cerkiew św. Paraskevi, do której modlą się wszyscy cierpiący z powodu chorób oczu. W ciszy i pięknych „okolicznościach przyrody” przechadzają się żółwie – nam udało się zlokalizować sześć. Zamek ma wiele ciekawych punktów widokowych – staraliśmy się uwiecznić je na zdjęciach. Po obiedzie pozwoliliśmy sobie na relaks na plaży, a wieczorem -  tradycyjnie już -  wybraliśmy się na spacer dla wytrwałych, których na szczęście nie brakuje. Dla najwytrwalszych na zakończenie dyskoteka. Pozdrawiamy.

• ZAWIESZONE W CHMURACH, CZYLI METEORY

• W dziewiątym dniu naszego pobytu w Grecji odwiedziliśmy niezwykłe miejsce. Podczas dwugodzinnej podróży pani Agnieszka (nasza koordynator) opowiedziała nam wiele ciekawostek o Grecji i Grekach. Dowiedzieliśmy się, że gdy temperatura w Grecji  spada poniżej zera, szkoły są zamykane (!) z troski o bezpieczeństwo i komfort uczniów. W Grecji jest 70 tuneli wydrążonych w skałach o łącznej długości 90 kilometrów. Dziś mieliśmy okazję jechać tym najdłuższym – sześciokilometrowym.

Cel naszej podróży, czyli Meteory, to kompleks niezwykłych klasztorów usytuowanych na szczytach niedostępnych skał. Dziś zwiedziliśmy klasztor Świętej Trójcy zamieszkiwany obecnie przez jednego mnicha. Pani przewodnik, Eleni, opowiedziała nam o życiu mnichów – osiem godzin spędzają na modlitwie, osiem na pracy i osiem na odpoczynku. Mieszkają w maleńkich celach, w których trudno szukać jakichkolwiek wygód. Ściany świątyni pokryte są pięknymi malowidłami – najstarsze z nich pochodzą z XIV wieku. Spośród 6 czynnych klasztorów dwa służą mniszkom, a cztery mnichom. Wcześniej, w miejscowości Kalambaka, opowiedziano nam, jak się pisze ikony, skąd się bierze farby, od czego zależy cena takiego obrazu.

Po uczcie dla ducha przyszedł czas na posiłek u stóp Meteorów. Mieliśmy okazję spróbować lokalnych, typowo greckich dań, takich jak musaka, baranina czy baklawa. W drodze powrotnej kilkoro szczęśliwców po udzieleniu odpowiedzi na bardzo trudne pytania otrzymało drobne upominki ze sklepu, w którym robiliśmy zakupy. Po kolacji  wieczorny spacer dla wytrwałych…

• KONSTYTUCJA 3 MAJA

• W dniu 30 kwietnia w Zespole Szkół w Widawie odbyła się uroczysta akademia z okazji Święta Konstytucji 3 Maja.

Uczniowie zaprezentowali piękny montaż słowno – muzyczny połączony z prezentacją multimedialną, który przeniósł nas w odległe czasy, minione wielki. Słowem i piosenką młodzi artyści przybliżyli tamte wzniosłe wydarzenia związane z uchwaleniem Konstytucji 3 Maja.

Na koniec programu głos zabrała Pani wicedyrektor Marzanna Frydrychowska, która podziękowała uczniom za piękny występ oraz nauczycielom za przygotowanie, następnie zaprosiła wszystkich na uroczystości gminne, które odbędą się 3 maja o godzinie 9.00.

Jolanta Kuśmierek

• DZIEŃ PEŁEN NIESPODZIANEK

• Za nami kolejny, bardzo intensywny dzień. Po śniadaniu ruszyliśmy do Salonik, a właściwie Thessalonik, drugiego co do wielkości miasta Grecji. Podziwialiśmy piękną panoramę miasta z wieży, zwanej Białą, a w czasach niewoli tureckiej Czerwoną lub Krwawą. Historia Salonik to wielowiekowa opowieść. Grecy nie lubią nazwy Saloniki, bo taką krótszą wersję wymyślili Turcy, którzy przez ponad 400 lat zajmowali Grecję. Nie mogliśmy pominąć pomnika wybitnego wodza, Aleksandra Wielkiego, który na swoim koniu Bucefale strzeże miasta. Niespodzianką od naszego pilota był rejs statkiem – tym razem z innej perspektywy podziwialiśmy to piękne miasto. Po obiedzie  na placu Arystotelesa ruszyliśmy w dalszą podróż do miejscowości Pozar („po” – pod, „zar” – ogniem), gdzie skorzystaliśmy z niezwykłych właściwości basenów termalnych. Temperatura wody to 37 – 40 stopni. Obiecano nam, że te kąpiele leczą wszelkie dolegliwości, więc czujemy się całkowicie zrelaksowani i zregenerowani. Pod Olimpem chyba naprawdę dzieją się cuda… Jutro coś dla ducha…

• NIEDZIELA  - TROCHĘ PRACY, TROCHĘ RELAKSU
          • NIEDZIELA - TROCHĘ PRACY, TROCHĘ RELAKSU

• Dziś prawosławni Grecy obchodzili Niedzielę Palmową. My po śniadaniu wzięliśmy się do pracy. Przygotowaliśmy „Cuda z recyklingu” w myśl zasady – „Dajmy odpadom nowe życie”. Uczniowie pracowali w grupach, wykazując się kreatywnością i twórczą inwencją. Zachęcamy do skorzystania z naszych pomysłów. Puszkę po oliwie czy napoju, butelkę, plastikowy kubeczek naprawdę można przerobić w ciekawy sposób. Powstały również  plakaty, ulotki, broszurki zachęcające do szanowania naszej Matki Ziemi. Wierzymy, że powtórzone po raz setny hasła o potrzebie oszczędzania wody, energii czy konieczności segregowania odpadów przyniosą wreszcie efekty, a natura nam się odwdzięczy.

Po pysznym obiedzie wybraliśmy się na plażę, by skorzystać z uroków pięknego, ciepłego (choć przecież jeszcze wiosennego) dnia.

Wieczorem ruszyliśmy na „krótki” spacer, by tunelem wydrążonym w skale przejść pod zamkiem Platamonas. Po drodze wielokrotnie się zatrzymywaliśmy, aby uwiecznić na zdjęciach niesamowite krajobrazy. Zmęczeni, ale ze śpiewem na ustach wróciliśmy do hotelu. Jutro zapowiada się bardzo ciekawie. Pozdrawiamy.

• OLIMPIADA POD OLIMPEM

• Za nami szósty dzień pobytu w gościnnej Grecji. Zaczęliśmy go wraz ze wschodem słońca o 6.37.  Po śniadaniu udaliśmy się do miasteczka Litohoro, które leży u stóp majestatycznego Olimpu. Nasz pilot Mateusz opowiedział nam kilka ciekawostek związanych z tą miejscowością. W centrum znajduje się cerkiew św. Mikołaja, patrona marynarzy i rybaków. Wybór patrona dziś może nieco dziwić, bo Litohoro to skalisty teren, ale kiedyś morze rozciągało się aż do samego miasta. Ze znajdującą się w centrum fontanną też związana jest ciekawa historia. Gdy greccy piłkarze, na których nikt nie stawiał, nieoczekiwanie wygrali mundial w 2006 roku, mieszkańcy miasteczka tak świętowali, że wlali do fontanny mnóstwo szamponu i płynu do kąpieli, a piana zalała całe Litohoro. Obowiązkowo powędrowaliśmy uroczym kanionem Enipea do pięknego wodospadu, zwanego Wanną Afrodyty. Po zakupach – tym razem królowały przyprawy – wróciliśmy na obiad, by po chwili znowu wsiąść do autokaru i ruszyć do Paralii,  gdzie bardzo aktywnie spędziliśmy czas. W zawodach pływackich zwyciężyli Maja Żabińska i Hubert Kolanek; w siatkówce i przeciąganiu liny nasi uczniowie także byli najlepsi. Jedynie limbo nas pokonało – no cóż, trzeba popracować nad tym. Trochę lenistwa na plaży i kolejny dzień można zaliczyć do udanych. Aha, obowiązkowo wieczorny spacer dla ochotników.

• NIE NUDZIMY SIĘ… NIE UZNAJEMY SJESTY…

• Kolejny dzień i kolejne atrakcje. Po śniadaniu udaliśmy się brzegiem cudownie turkusowego morza do pobliskiej miejscowości – Nei Pori. Tym, którzy wolą inne aktywności, pan Mirek zaproponował siatkówkę i badmintona. Następnie pojechaliśmy do szkoły w Katerini – tym razem to my pokazaliśmy przygotowane wcześniej przez uczniów prezentacje o Polsce i sławnych Polakach, o Widawie i o naszej szkole. Pochwaliliśmy się też tym, w jaki sposób dbamy o środowisko. Zwróciliśmy uwagę na to, że można i trzeba być „eko”. Brawami został nagrodzony film z polonezem zatańczonym przez naszych absolwentów rocznik 2017. Na koniec uczniowie z Widawy obdarowali greckich przyjaciół kartkami – niespodziankami, w których wyrazili wdzięczność za miłą atmosferę.

Po południu wycieczka do Starego Pantalejmonu – uroczej miejscowości położonej 500 metrów nad poziomem morza. Nazwa nawiązuje do postaci św. Pantalejmona – lekarza i patrona wioski. Warto odwiedzić to miejsce, w którym czas się zatrzymał. Piękna zabudowa, wąskie uliczki, liczne kafejki i sklepiki, w których byliśmy bardzo serdecznie przyjmowani sprawiają, że naprawdę można tam odpocząć. Sprzedający znają już mnóstwo polskich słów i zachwycają się polskimi imionami. Zrobiliśmy zakupy i obmyliśmy twarze w źródełku, które ma odmładzające właściwości. Zobaczycie, nie poznacie nas…

• DZIEŃ POD ZNAKIEM EKOLOGII I NIE TYLKO…

• Za nami kolejny dzień na gościnnej Riwierze Olimpijskiej. Rano udaliśmy się ponownie do Katerini, by razem z greckimi kolegami i koleżankami rozegrać mecz siatkówki, koszykówki i piłki nożnej. Obejrzeliśmy też ciekawą prezentację o faunie i florze Grecji oraz o zagrożeniach klimatycznych. Wiedzieliście, że w Grecji jest największe zagęszczenie żółwi na świecie? Roślinność Grecji też jest ciekawa – 26 gatunków roślin występuje tylko tutaj, czyli są to endemity. Okazuje się, że góra Olimp  nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa – cały czas się wypiętrza i jest coraz wyższa.

Tak jak cały świat, Grecja także mierzy się z problemami ekologicznymi, których głównym sprawcą jest człowiek. Zaśmiecanie otoczenia, pozostawianie szklanych butelek to prosta droga do potężnych pożarów trawiących Grecję już pięciokrotnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Dużym zmartwieniem jest także pozyskiwanie soli morskiej na tak wielką skalę, że grozi to zachwianiem równowagi ekologicznej.

Po południu uczniowie przygotowywali kartki – niespodzianki dla swoich greckich przyjaciół w podziękowaniu za miłe przyjęcie. Ponownie wybraliśmy się na spacer do Platamonas, które chyba bardzo nas lubi, bo na niebie pojawiła się  tęcza. Propozycja kolejnego spaceru, późnym wieczorem, była już dużym ryzykiem, ale na szczęście znalazła się grupa niezmordowanych wędrowców. I jeszcze na deser kilka występów uroczych Greków… Do jutra!

• WYCIECZKA KLAS SIÓDMYCH DO KINA

• 24 kwietnia wyjechaliśmy na wycieczkę do kina Helios w Bełchatowie na film Mój pies Artur. Jest to oparta na prawdziwych wydarzeniach opowieść o zdumiewającej przyjaźni wyczynowego sportowca i przygarniętego psa. Ich wyjątkowa relacja, wspólna przeprawa przez dżunglę i udział w ekstremalnych zawodach, stały się międzynarodową sensacją. Zachęcamy do obejrzenia filmu i przeczytania książki.

Po filmie mieliśmy czas na posiłek i zakupy w galerii.

Po powrocie do szkoły graliśmy w siatkówkę na sali gimnastycznej.

Dzień upłynął nam wspaniale. W dobrych humorach wróciliśmy do domów.

Anna Małolepsza

• TANECZNYM  KROKIEM…
          • TANECZNYM KROKIEM…

• Dziś pokażemy Wam, że Grecja to bardzo roztańczony kraj. Wczoraj jedno z zadań polegało na zachęceniu Greków spotkanych w Platamonas do wspólnego tańca. Obejrzyjcie filmiki i oceńcie, jak nam poszło.

W środę pojechaliśmy do partnerskiej szkoły w Katerini. Uczniowie i nauczyciele przyjęli nas bardzo serdecznie. Pan dyrektor opowiedział nam, jak wygląda nauka w greckiej szkole – mają trzy miesiące wakacji!!! Skala ocen jest dwudziestostopniowa, a jedynka to najlepsza ocena – niektórzy z Was pewnie by się ucieszyli. Obejrzeliśmy ciekawą prezentację o Grecji i regionie, w którym przebywamy, a uczniowie pokazali nam kilka tradycyjnych tańców. Wiecie, że młodzi Grecy mają naukę tańca jako przedmiot obowiązkowy? Później zaprosili nas do wspólnej zabawy. Integracja przebiegła bardzo sprawnie. Popołudnie spędziliśmy na nauce tańca w Aigani, gdzie jest piękny amfiteatr. Spacer brzegiem morza – dziś niesamowicie turkusowego, pyszna kolacja i mecz siatkówki dopełniły kolejnego pełnego wrażeń dnia.

• ROZKRĘCAMY SIĘ …. PO GRECKU

• Za nami bardzo intensywny dzień. Po śniadaniu wybraliśmy się na największy lokalny targ w miejscowości  Leptocarya. Spróbowaliśmy różnych ciekawych produktów, podziwialiśmy bogactwo warzyw i owoców, zrobiliśmy zakupy. Wiadomo, że nasze polskie Oliwki wypadły  o wiele lepiej niż te greckie… Następnie udaliśmy się do Muzeum Geologicznego,  gdzie wysłuchaliśmy pełnego pasji wykładu, obejrzeliśmy różne minerały. Nasi uczniowie  słuchali z zainteresowaniem pana Jorgosa, bo miło słucha się kogoś, kto kocha to, co robi.  Wielokrotnie zasłużyli na pochwały i nagrody. Okazało się, że język angielski, to już nie jest język obcy… Po południu nie zwalnialiśmy tempa i ruszyliśmy do centrum Platamonas, by wziąć udział w nieco szalonej grze terenowej. Efekty tej zabawy będziemy Wam dozować. Dziś pozdrowienia od bardzo przyjaznych Greków. Wieczór wcale nie był spokojniejszy, bo hucznie świętowaliśmy urodziny jednej z naszych uczestniczek. W końcu trzynastka to ważne wydarzenie! Na dziś chyba wystarczy nam atrakcji. Pozdrawiamy.

• POCZĄTEK GRECKIEJ PRZYGODY

• 21 kwietnia 34 uczniów Zespołu Szkół w Widawie wraz z opiekunami i pilotem Mateuszem wyruszyło w długo wyczekiwaną, daleką podróż. Radosnym uczniom towarzyszyli nieco zestresowani rodzice, pani dyrektor R. Graczyk oraz pan wójt M. Włodarczyk. Po 29 godzinach zostawiliśmy za sobą Polskę, Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię. Podróż, choć długa i uciążliwa, minęła spokojnie, w dobrej atmosferze.  Grecja powitała nas  niezbyt wysoką temperaturą, ale obiecano nam, że to tylko chwilowe ochłodzenie. Za nami pierwszy spacer brzegiem Morza Egejskiego i  uliczkami miasteczka Platamonas oraz pierwsze lekcje greckich zwrotów i słówek. Przed nami kilkanaście intensywnych dni u podnóża ośnieżonego masywu Olimpu. Aby dla wszystkich był to miło spędzony czas, grupa dziewcząt opracowała zasady funkcjonowania w hotelu i podczas różnych aktywności. Jesteśmy bardzo ciekawi, co przyniosą i będziemy Was o wszystkim informować. Pozdrawiamy.

• XXIII eliminacje powiatowe Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej pt. "MŁODZIEŻ ZAPOBIEGA POŻAROM"

• Podwójna wygrana naszych uczniów w konkursie wiedzy pożarniczej!!!

Dzisiaj w naszej szkole odbyły się XXIII eliminacje powiatowe Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej pt. "MŁODZIEŻ ZAPOBIEGA POŻAROM". Świetnie spisali się nasi uczniowie. Spośród 9 naszych uczestników aż 5 zakwalifikowało się do Finału.

W kategorii klas 1-4 zwyciężył Wojciech Olejnik, drugie miejsce zajął Kacper Holaś a czwarty był Mikołaj Lewandowicz. Z kolei w kategorii klas 5-8, zwyciężył Łukasz Goździewicz a trzeci był Bartosz Spętany. Wojtek i Łukasz będą reprezentować nasz Powiat na szczeblu wojewódzkim!!! Opiekunem uczestników konkursu jest nauczyciel historii Pan Robert Majczyk.

R.M.

• KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO

• W czwartek 18 kwietnia nasze uczenice z klasy 8: Michalina Gac oraz  Zofia Kaźmierczak wzięły udział w międzyszkolnym konkursie języka angielskiego The Master of English w ZSCKR w Sędziejowicach. Z przyjemnością zawiadamiamy,że Zofia Kaźmierczak zajęła zaszczytne II miejsce i odniosła znaczący sukces. Gratulujemy i życzymy kolejnych osiągnięć.

A.K.

• EKOLOGICZNY OGRÓDEK WARZYWNY

• Tematem przewodnim projektu, który realizujemy  z naszymi uczniami w ramach  Programu Erasmus + jest ekologia i środowisko, w którym żyjemy: „Środowisko przyrodnicze, w którym żyje człowiek, jest naszym naturalnym miejscem na Ziemi. Jesteśmy częścią przyrody. Zróbmy coś razem dla naszej planety - razem możemy więcej”.

Jednym z celów tego projektu było założenie i prowadzenie ekologicznego ogródka. Taki ogródek nasi uczniowie założyli w dniu 12 kwietnia. Z dużym zaangażowaniem przygotowywali grządki, przekopali je, wypielili i zasadzili ekologiczne rośliny. Teraz pozostaje systematyczna opieka nad roślinami i radość z możliwości skosztowania samodzielnie wyhodowanych warzyw.

M.ML.

• WYCIECZKA KLAS IV DO ŁODZI

• W dniu 3 kwietnia 2024 r. klasy IVa i IVb wyjechały do Łodzi. Celem wycieczki była wizyta w Muzeum Sztuki Współczesnej MS1. Uczniowie odbyli spacer z przewodnikiem po salach muzealnych, podziwiając zgromadzone tam zbiory malarstwa. Wzięli również udział ciekawych i ekscytujących warsztatach plastycznych, gdzie mogli się wykazać fantazją, wyobraźnia i kreatywnością, tworząc prace w różnych technikach plastycznych.

Następnym punktem programu było kino Cinema City, gdzie uczniowie obejrzeli film pt. „Emma i czarny jaguar”, w którym poruszony był problem ochrony dzikich zwierząt przed kłusownikami. Był też czas na spacer i posiłek w Manufakturze. Uczniowie wrócili do domu pełni pozytywnych wrażeń i emocji.

M.W.

• SPEKTAKL PROFILAKTYCZNY „SZKOLNE TARAPATY”

• W dniu 16 kwietnia 2024 roku w naszej szkole gościł teatr „Magiczna Scena”. Uczniowie klas IV-V obejrzeli spektakl profilaktyczny „Szkolne tarapaty”, który przedstawił historię dwójki najlepszych przyjaciół – Dominika i Rudej. Spotkanie składało się z formy teatralnej oraz pogadanki, która niosła ze sobą przesłanie - aby być fajnym, nie trzeba nosić drogich ubrań lub posiadać najnowszych urządzeń elektronicznych. Należy pamiętać, aby zawsze być sobą i akceptować innych takimi, jakimi są.

V.P.

• POKAZ MODY

• W dniu 11 kwietnia 2024 r. odbył się w naszej szkole „pokaz mody”. Uczennice z klas V i VI uczęszczające na zajęcia Koła Młodego Projektanta, prowadzone przez p. Magdalenę Wróblewską w ramach projektu Laboratoria Przyszłości, zademonstrowały efekty swojej pracy. Dziewczęta zaprezentowały zaprojektowane i uszyte przez siebie kreacje – spódnice i bluzki. Kreacje te stanowiły jedną całość - „szarą kolekcję”, której nazwa pochodzi od kolory materiału, z którego zostały uszyte stroje. Jak przystało na „projektantów mody”, dziewczyny wzbogaciły swoje stroje elementami dekoracyjnymi (wstążki, koraliki, bransoletki często wykonana samodzielnie). Pokaz zakończył się gromkimi brawami publiczności – kreatywność, wytrwałość, pracowitość „młodych projektantek” zostały docenione.

Zapraszamy do obejrzenia fotograficznej relacji z tego wydarzenia.

• MIĘDZYSZKOLNY KONKURS CZYTELNICZY W WYOBRAŹNI MOŻESZ WSZYSTKO

•  16 kwietnia dziesięcioro uczniów z naszej szkoły wzięło udział w Międzyszkolnym Konkursie Czytelniczym w Chociwiu organizowanym przez Dyrektora Szkoły Podstawowej w Chociwiu i Gminną Bibliotekę Publiczną w  Widawie. Uczniowie mieli do rozwiązania test dotyczący lektur w dwóch kategoriach klasy IV-VI i VII-VIII. Wszyscy uczestnicy pięknie poradzili sobie z rozwiązaniem testu.
            Alan Polak zajął I miejsce
            Zosia Kaźmierczak I miejsce;
            Alicja Wojtysiak II miejsce
            Adrian Gocałek III miejsce.
            Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział, a laureatom gratulujemy!
            Na koniec Pani Dyrektor pokazała nam piękną nową salę gimnastyczną i  siłownię. Jesteśmy zachwyceni wyposażeniem i wyglądem oglądanych pomieszczeń.
                                                                                                                                                                           A.M.

• MIĘDZYPOWIATOWE POTYCZKI MATEMATYCZNE

• W dniu 15 kwietnia 2024r.  w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Łasku-Kolumnie odbyły się Międzypowiatowe Potyczki Matematyczne. W Konkursie wzięło udział troje uczniów naszej szkoły: Biniek Zuzanna z klasy 4a oraz Sarzała Dawid i Piotr Wójcik z klasy 4b, którzy wcześniej wygrali etap powiatowy w Łasku. Gratulacje dla wszystkich uczniów biorących udział w tym konkursie, a szczególne gratulacje dla Dawida Sarzały, który zajął II miejsce. Życzymy dalszych sukcesów.

• Zespół Szkół w Widawie
      • ul. Wieluńska 17 98 - 170 Widawa Poland
      • /ZSWidawa/SkrytkaESP
      • 1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Zespół Szkół w Widawie, ul. Wieluńska nr 17, 98-170mWidawa, dane kontaktowe: tel./fax 436721016, e-mail: sp-widawa@post.pl 2. Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez Administratora jest – Tomasz Szwed tel. 730 567 007, inspektor@cbi24.pl 3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na kierowaną do nas korespondencję (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z nadawcami korespondencji). 4. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. 5. Przysługuje Pani/Panu prawo do żądania od administratora dostępu do przekazanych danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i prawo do przenoszenia danych. 6. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres siedziby: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa). 7. Podanie danych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem koniecznym do tego, żeby odpowiedzieć na Pani/Pana korespondencję.